+316 28 48 46 25 info@heldenbos.nl

Over ons

Onze peutergroep in het kort!

Op de groep worden maximaal 15 kinderen opgevangen per keer. Er werken twee gediplomeerde pedagogisch medewerkers op elke groep. Op de groep wordt gewerkt met het VVE-programma Piramide.

D​e ouders worden op verschillende manieren bij Heldenbos peuteropvang betrokken. We zijn tenslotte partners in de opvoeding van de peuters. We hebben een islamitische identiteit die je op verschillende manieren kunt terugzien in ons beleid en werkwijze met eigen gewoontes en rituelen passend bij het islamitisch karakter. Heldenbos peuteropvang werkt samen met Islamitische Basisschool Al Qalam om een doorgaande (leer)lijn zo goed mogelijk te bewerkstelligen. Onze locatie is open van maandag tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 12.30 uur.

 

Organisatie 

Heldenbos peuteropvang is een peuteropvang met een Islamitische identiteit. Heldenbos biedt opvang tijdens schoolweken voor peuters in de leeftijd van 2 tot 4 jaar. Wij bieden peuteropvang verdeeld over 2, 3 of 4 dagdelen per week. Wij staan voor opvang met passie waarbij het kind centraal staat. De ontwikkeling van het kind wordt door ons nauwlettend gevolgd en gestimuleerd.

Wij bieden elke dag activiteiten aan in een rijke leeromgeving waarbij aandacht wordt besteed aan de taalontwikkeling, de sociaal emotionele ontwikkeling, de ontwikkeling van zintuigen en motoriek (sensomotorische ontwikkeling) en waarin ook voorbereidende rekenvaardigheden aan bod komen. Wij leren de kinderen om samen te spelen, om te delen, om om te gaan met de regels van de groep en er is veel aandacht voor het ontwikkelen van de fijne en grove motoriek. Daarnaast besteden wij aandacht aan de islamitische achtergrond van de kinderen.

De kinderen kunnen gezellig spelen in een veilige en kindvriendelijke omgeving onder begeleiding van enthousiaste en ervaren pedagogisch medewerkers.

Een veilig klimaat betekent voor ons een vaste groep met vaste gezichten van pedagogisch medewerkers. En met vaste routines die bijdragen aan het gevoel van veiligheid, zowel tussen begeleiders en kinderen als kinderen onderling. Wanneer kinderen zich veilig voelen bij onze pedagogisch medewerker en bij de andere kinderen, dan is er ruimte voor ontwikkeling.

Voor ons is het belangrijk dat kinderen opgroeien in een omgeving waar aandacht, warmte en plezier aanwezig is.

Visie 

Peuteropvang Heldenbos biedt professionele opvang en levert een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling, opvoeding en verzorging van kinderen. Wij staan voor opvang met passie waarbij het kind centraal staat. Voor ons is het belangrijk om een veilige, uitdagende en vertrouwde omgeving te creëren waar de kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen en zichzelf kunnen zijn.  Door het kind centraal te stellen, houden wij rekening met het feit dat ieder kind uniek is, eigen behoeftes heeft en dus een eigen benadering nodig heeft.  Kinderen krijgen de mogelijkheid om zich vanuit een veilige basis zo optimaal mogelijk te ontwikkelen, aangepast aan de ontwikkelingsfasen, mogelijkheden en talenten van ieder individueel kind.

Bij peuteropvang Heldenbos leren wij kinderen samen te spelen, te delen en om te gaan met de regels van de groep. Door het omgaan met andere kinderen leren kinderen de uitwerking van hun gedrag op anderen kennen. Kinderen krijgen hierdoor inzicht in hun eigen gevoelens en zien ze meerdere reactiemogelijkheden. Zo leren kinderen al vroeg de betekenis van delen, helpen, rekening houden met de ander, omgaan met conflicten en opkomen voor jezelf. We bieden de kinderen activiteiten aan die de fantasie en verbeeldingskracht van kinderen stimuleren. Zo vergroten de kinderen hun vaardigheden en leren ze spelenderwijs, van en met elkaar. Daarnaast besteden wij aandacht aan de Islamitische achtergrond van de kinderen.

 

 

Indentiteit 

Op de peutergroep wordt gewerkt vanuit een islamitische visie. Op de peutergroep zie je de identiteit terug in verschillende activiteiten zoals het vertellen van Quranverhalen, zingen van bijpassende liedjes, elkaar begroeten met ‘assalamoe Alaykoem’. Voor het eten zeggen wij ‘Bismillah” en na het eten ‘Alhamdoelillah’. Daarnaast starten wij de dag met het reciteren van een vers uit de Koran (Al Fatiha) en sluiten wij de dag af met het opzeggen van een gebed (Dua voor afsluiting). Er wordt aandacht besteed aan de islamitische feestdagen zoals ied al fitr (suikerfeest)en ied al adha (offerfeest). We sluiten aan bij de islamitische thema’s van de school en passen deze aan voor onze de peuters.

Pedagogisch medewerkers hebben een voorbeeldfunctie als het gaat om het overdragen van regels en omgangsnormen. Zij ondersteunen de kinderen en elkaar in de ontwikkeling tot unieke, waardevolle personen.

Ontwikkelinggericht 

Ontwikkelingsgericht werken is een manier om de interesses, behoefte en ontwikkeling van kinderen centraal te stellen. Een kind ontwikkelt zich door eigen ervaringen en door invloeden van buitenaf tot een uniek persoon. Kinderen hebben het nodig om geaccepteerd, gewaardeerd, serieus genomen en gehoord te worden. Wij creëren een uitdagende, veilige omgeving waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Onze pedagogisch medewerkers spelen hierbij een belangrijke rol. Zij zorgen ervoor dat een kind zich thuis voelt, respect en vertrouwen heeft in zichzelf en anderen. Zij spelen hierbij in op de interesses en behoefte van het kind. We geven een kind de ruimte die het nodig heeft om te experimenteren, binnen een structuur die voldoende veiligheid biedt.

 

Werkwijze & dagindeling

Op de groep werken wij met een vaste dagindeling. Tijdens de eerste kring worden de dagritmekaarten besproken, zodat de peuters weten wat ze die ochtend gaan doen. 

De dagindeling op onze peutergroep ziet er als volgt uit:

8.30-9.00

De kinderen komen binnen en mogen vrijspelen (inloop en vrij spel)

9.00-9.05

Opruimen

9.05-9.30

Grote kring, welkom, presentie, wat gaan we doen (dagritme doornemen)

9.30-10.10

Gerichte activiteit in verband met het thema/ vrij spel

10.10- 10.15

Opruimen

10.15-10.30

Toiletronde/verschonen

10.30-11.00

Handen wassen

Fruit eten en drinken

11.00-11.15

Tweede kring (gericht op het thema)

11.15-12.00

Buiten spelen/speellokaal

12.00-12.15

Handen wassen

Eten en drinken

12.15-12.30

Liedjes zingen

Afscheid

Kinderen kunnen opgehaald worden

 

 

Thema’s

Elke vier weken staat een bepaald thema centraal, bijvoorbeeld ‘Eten en drinken’, ‘Herfst’ en ‘Ziek en gezond. We werken ook met eigen islamitische thema’s zoals ‘Ramadan’ en ‘Hadj’. Ook daarbij geldt dat de verschillende ontwikkelingsgebieden aan bod komen.

Bij elk thema wordt een thematafel ingericht en worden de verschillende hoeken op het thema aangepast zodat de kinderen gericht op het thema kunnen spelen. Ook de boekjes in de leeshoek en de werkjes worden aangepast op het thema. Ouders krijgen aan het begin van elk nieuwe thema een ouderbrochure. Zo worden zij op de hoogte gehouden van het thema dat aan de orde is. We houden ook ouderbijeenkomsten bij de start van iedere thema. Voor de ouders van kinderen met een VVE-indicatie is deelname aan onze ouderbijeenkomst verplicht.

De ontwikkeling volgen

De pedagogisch medewerkers zijn interactieve deelnemers en geven bewuste sturing aan het leren en ontwikkelen van de peuters. Dit kan alleen als het kind gevolgd wordt in de ontwikkeling. Hiervoor gebruiken we het kind volgsysteem KIJK! 0-4 waarin alle ontwikkelingsgebieden aan bod komen.

Oudergesprekken

Wij bespreken onze bevindingen met u als ouder. We voeren oudergesprekken na een observatie en op initiatief van de pedagogisch medewerker of ouder(s). Er worden minimaal 3 oudergesprekken gevoerd tijdens de periode (1 1⁄2 jaar) dat een kind op de peutergroep zit.

Ouderprogramma

Wij organiseren iedere maand een ouderbijeenkomst. Ouders/verzorgers worden iedere maand uitgenodigd om deel te nemen aan het ouderprogramma. Tijdens de ouderbijeenkomst wordt uitleg gegeven over het thema van de peutergroep. Er wordt verteld welke woorden iedere week centraal staan. Welke activiteiten er gedaan worden, welke boekjes, spelletjes en liedjes wij tijdens het thema gebruiken. U krijgt een ouderbrochure mee met informatie en welke activiteiten u thuis kunt doen met uw kind. Ook is er tijdens deze bijeenkomsten de mogelijkheid om samen met andere ouders ervaringen uit te wisselen over de opvoeding van uw kind. Soms nodigen wij andere organisaties uit om informatie te komen geven. We verwachten dat u aanwezig bent bij deze bijeenkomsten. Wanneer u een keer niet kunt dan wordt er besproken hoe u de informatie kunt krijgen om met uw kind thuis te kunnen oefenen.

 

De overdracht naar de basisschool

Aan het einde van de peuterperiode vindt, met toestemming van de ouders/verzorgers, een overdracht plaats naar de basisschool waar de peuter naar toegaat.

Voor kinderen met een VVE-indicatie is deze overdracht verplicht. Hier hebben ouders voor aanvang van plaatsing voor getekend. Aan de basisschool wordt het observatieformulier en het overdrachtsformulier gegeven, de mentor van uw kind neemt contact op met de leerkracht of IB’er om het formulier toe te lichten. Wanneer uw kind naar Al Qalam gaat, vindt zover mogelijk een warme overdracht plaats.

Meer informatie over onze werkwijze en methodieken en de theorieën waar het op gebaseerd is, kunt u lezen in ons Beleidsplan.

 

VVE 

Bij Heldenbos werken wij met VVE-programma Piramide. De methode Piramide biedt uitdagende en speelse activiteiten waarmee kinderen actief en zelf ontdekkend bezig kunnen zijn. De activiteiten spelen in op de verschillende stadia van ontwikkeling waarin de kinderen zich bevinden. De methode is opgebouwd uit thematische activiteiten die zowel in een grote groep, kleine groep als individueel uitgevoerd kunnen worden. De eigen inbreng van kinderen is een essentieel onderdeel in elke activiteit. Betrokkenheid van kinderen bij betekenisvolle activiteiten is voorwaarde voor ontwikkeling en leren. De betekenisvolle activiteiten op de peuteropvang hebben altijd de vorm van spel. Kinderen houden van spelen. Door te spelen leren ze de ‘echte’ wereld ontdekken en hun rol in die wereld vormgeven. Spel is de kern van de methodiek.